W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że mediację szkolną i rówieśniczą wykorzystujemy w rozwiązywaniu sporów, czy też sytuacji konfliktowych dzieci i młodzieży.
Ma ona zastosowanie w środowisku szkolnym i może dotyczyć rozwiązywaniu problemów zarówno pomiędzy rówieśnikami, ich rodzicami, ale też z udziałem nauczycieli, czy pedagogów szkolnych.
Taka mediacja pozwala wypracować konstruktywny i bezstronny sposób rozwiązania konfliktu bez konieczności angażowania sądu. Bezstronność mediatora i jego kompetencje w zakresie wypracowywania rozwiązań pozwala stronom konfliktu na osiągnięcie konsensusu. Porozumienie wypracowane z poszanowaniem zasad mediacji daje szanse na zapobieganie konfliktów w danej placówce w przyszłości, może bowiem stanowić podstawę dla stworzenia standardów postępowania na przyszłość.
Mediacja szkolna może odbywać się przy udziale zarówno pedagoga, psychologa szkolnego, wychowawcy i nauczyciela, jak i dyrekcji szkoły, rodziców i samych uczniów. Mediator szkolny cieszący się zaufaniem i autorytetem wśród uczniów czy też rodziców i nauczycieli może więcej zdziałać w placówkach oświatowych niż sąd, kurator sądowy, czy kurator oświatowy. Mediator szkolny jest przeszkolony w zakresie zarówno rozwiązywania konfliktów i sporów, ale też przekazania wiedzy w zakresie radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych na przyszłość.
Poufność i dobrowolność takich mediacji jest niewątpliwie wartością dodaną w trudnych rozmowach wśród młodzieży na terenie szkoły na płaszczyznach społecznych i emocjonalnych. Poprzez dialog zgodnie ze standardami mediacji z wykorzystaniem psychologii konfliktu i umiejętności społecznych daje szansę skonfliktowanych stronom na samodzielność działania na przyszłość.
Ten rodzaj mediacji może odbywać się na różnych płaszczyznach, także poza środowiskiem szkolnym. Takie mediacje mają zastosowanie w rozwiązywaniu konfliktów we wzajemnych relacjach rówieśniczych, gdzie stronami są przede wszystkim dzieci. Konflikt rówieśniczy może powstać nie tylko w szkole, także poza nią, dlatego należy go wyodrębnić. Rozwiązywanie konfliktów wśród rówieśników wymaga zbadania w pierwszej kolejności relacji pomiędzy tymi rówieśnikami. Często cechy osobowości dziecka, tj. nieśmiałości lub introwertyzmu powoduje, że nie komunikuje się ono z rówieśnikami w naturalny sposób i chociażby z tego powodu bardzo często popada w rozmaite konflikty.
Mediator rówieśniczy, który ukończył szkolenia w zakresie mediacji rówieśniczej posiada narzędzia, które umożliwiają mu sprawne zbadanie przyczyn konfliktu i zaproponowanie sposobu na jego rozwiązania. Wśród dzieci oraz młodzieży na terenie szkoły, czy też podwórka tworzą się kręgi subkulturowe. Mediator rówieśniczy posiada szerokie kompetencje, aby z poszanowaniem praw dziecka zaproponować rozwiązania konfliktu w ramach postępowania mediacyjnego.
Metody rozwiązywania konfliktów rówieśniczych z wykorzystaniem umiejętności społecznych dzieci i młodzieży z zastosowaniem dobrych obyczajów w obecności mediatora pozwala na podniesienie świadomości społecznej w zakresie polubownego rozwiązywania sporu z jednoczesnym poszanowaniem własnych potrzeb stron takiego konfliktu.
Nasi mediatorzy Centrum Mediacji Jaroch Pakos posiadają doświadczenie w prowadzeniu mediacji, w tym rówieśniczych i szkolnych. Jeśli jesteś zainteresowany mediacją to zapraszamy do kontaktu: centrum.mediacji@kancelaria-jp.pl
radca prawny/mediator Justyna Gruszka-Jeleń
polub nas na Facebooku
Centrum Mediacji
Jaroch Pakos
Kancelaria Radców Prawnych s.c.
PL. Tadeusza Kościuszki 7-8/1
50-028 Wrocław
(wejście od strony ul. Kościuszki 17-19,
IV piętro)
obserwuj nas na Instagramie
odwiedź nas na LinkedIn
© 2024 Centrum Mediacji Jaroch Pakos, wszelkie prawa zastrzeżone.
694 186 313
centrum.mediacji@kancelaria-jp.pl
* - zgody obowiązkowe.